Att tänka på effektiviteten när man utför någon form av maskinarbeten är något som borde sitta i ryggraden. En grävmaskin är en dyr investering och som man vill se ge resultat. Allt för ofta ser man grävmaskiner lasta upp massor på ett horribelt ineffektivt sätt. Att optimera lastningsteknik kan lätt spara minst 5% och mycket mer därtill. Genom att bara tänka till! Det är skillnaden mellan vinst och jämnt ut! Dvs om du kör på fastpris…
En förvånande sak är att jag inte hittar efter en översiktlig sökning något skrivet om detta ämne på svenska. Finns studier om maskinstyrningens intåg och verkan på effektivitet, om effektivare och bränslesnålare motorer, men inte något som faktiskt skriver om hur man på ett praktiskt sätt jobbar effektivare med schaktning. Som bekant är anläggningsbranchen är skamligt ineffektiv. Artikel från 2008, De sista 12 åren har inte gett mycket.
Om yxan är slö och man inte slipar eggen, då måste man använda mer kraft. Man vinner alltså på att använda vishet.
Predikaren 10:10
Det känns redan innan inledningen är slut som att allt kan omöjligen få plats i ett inlägg.
Först och främst, vad är god lastningsteknik och vad är dålig lastningsteknik?
God lastningsteknik = att inte vara långsamm
Innan man ens ska fylla en lastbil, vad gör saker långsamt?
- Olyckor! Schaktras!
- Avgrävda kablar/ledningar!
- Dåligt maskinunderhåll!
- Dålig planering!
Allt som gör att du får stillestånd gör att tiden=pengarna tickar.
Grundläggande saker som att användande rätt rasvinkel som är lämpligt för massorna så att massor inte kalvar in i schakten under ledningsbyggnadsfasen. Hålla koll på materialförändringar och anpassa släntlutningarna efter det. Följ ”Schakta Säkert” ! Säkert arbete gör det till ett snabbt arbete. Finns inget långsammare än att något rasar och arbetsmiljöverket ska kopplas in och i värsta fall en kollega skadas eller omkommer i ett arbete. Försök sätta en siffra på det. Om du gör det så tar du inte risker igen.
En avgrävd ledning kostar mycket mer än vitet som man betalar till ledningsägaren. Jag och Theo grävde längs en telekabel och vips så var olyckan framme för att jag som spadgubbe kanske inte var tillräckligt flitig och grävde provgropar längs teleledningen för att säkerställa att den var där utsättningen från ledningskollen var.
Varför fungerar inte telefonerna?! Kontoret där vi jobbade kring var inte glada över avbrottet. Jag och Theo fick inte mycket mer gjort den dagen än att gräva upp kring den skadade ledningen så att televerksgubbarna skulle ha plats att koppla ihop ledningarna o laga skadan. Telegubbarna var supertrevliga och ryckte på axlarna och sa att det händer. De gjorde väl inget annat än att åka på skadade ledningar. Sedan kom det en räkning på 7lax från ledningsägaren som lite påminnelse att inte göra om det. Aja – poängen är, det blev inte mycket lastat den dagen. Säkerställ ledningarnas plats genom provgropar och var grävallvarlig! Mer om det en annan gång.
Maskinhaveri av olika karaktär kostar pengar! Kollar dina maskinister kolvar, slangar, oljor och allt som ska kollas varje dag? På kvällen är allt varmt och man kan se vart eventuella läckor finns. Självklart värmer man upp maskinen innan produktionsstart. Och då menar jag inte att man låter maskinen gå på tomgång 10minuter så att hytten blir varm, utan att man rör på alla rörliga delar i maskinen så att oljan flödar ut och blir smidig. Går en slang så tickar pengarna när lastbilschaffisen får sig en betald upptäcktsfärd på valfritt socialt medium…
Detta kan sammanfattas i dålig planering. Tänk efter vad som kan inträffa och förbered dig på det. Då ökar du effektiviteten på grävmaskinens kärnverksamhet, att gräva!
Men Landskaparen, jag gör redan allt detta, vad mera fattas mig?
Bra gjort, gode entreprenör. Nu till saken.
Du vill flytta massor fort. Två saker driver detta. Din cykeltid och skopans fyllnadsgrad. Så fyll din skopa full och få ner det i flaket eller limpan med största effektivitet, då flyttar du massor effektivast.
Generellt
Stå jämnt och stabilt, dra till marken så att du inte vickar och gungar. Använd rätt grävläge, prioritera rätt funktioner, läs din manual. Behöver du svänga mer än 90 grader så prioritera svängkransen. Ha drivmotorerna på banden längst bak för mindre slitage och mer motvikt.
Från den utmärkta boken CAT PERFORMANCE HANDBOOK 48 (engelska) på dryga 2000 sidor från CAT som går ner i minsta detalj på dessa saker.
Stå på pall – om möjligt

Minska svängradien

Minska cykeltiden = snabbare lastning = mer gjort.
Cykeltiderna varierar beroende på storlek på maskin, en mindre maskin roterar snabbare. En mätning jag skrivit upp är att en Takeuchi 8t hade en cykeltid från tömning till tömning med en svängradie om 180grader på 22 sekunder. En enkel justering där dumpern körde närmare så att svängradien blev ca 100grader gav en cykeltid på 18 sekunder. Det tog ca 10 fulla skopor att fylla 9tons dumpern. Skillnaden är alltså 40 sekunder eller 18%! Genom att bara positionera sig lite bättre! Helt otroligt!
Man kan inte alltid få svängradien så tajt, särskilt inte i städer. och befintliga anläggningar Men då kan man sträva efter att komma in med svängen över kortsidan på lastbilen och ha ca 90graders svängradie. Kan man uppnå detta så är mycket vunnet. Detta i stället för att lastbilen backar in rakt mot baken på grävaren och den nu måste svänga 180grader och dessutom vara noggrannare för att inte spilla över sidorna!
Är 180graders lösningen enda möjliga så är det bara att ha prioritet på svängen och eventuellt inte ha för fulla skopor så att man tappar material på ytan som man sedan måste spendera tid på att städa upp.

Kraftområdet
Ett mycket vanligt fel, eller nybörjarteknik (mig själv inkluderad), är att gräva för länge på samma ställe. Gräv med kort rörelse på stickan och förflytta maskinen istället. Dra hellre många tunna lager ( 100-200mm) istället för djupa tag i schakten.
Börja lyfta bommen när skopan efter ca 75% av skopans rörelse.

De små detaljerna
Ha rätt skopa. Lastar du lera, sprängsten eller hård morän? Ta dig tid o byta till rätt skopa!
Ha första skopan full när dumpern/lastbilen kommer, och tippa i den sekunden efter att du tutat om att de kan stanna.
Som maskinist, kom i tid, till jobbet och från rasten. Prata med lastbilchaffisarna och tajma deras körtid.
Ha inte folk i närheten när det inte behövs. Säg till spadgubben att stå på behörigt avstånd och hålla arbetsledaren där också. Lämpligt avstånd är 2 gånger räckvidden för maskinen. Detta är säkert och effektivt och gör att maskinisten inte behöver sänka hastigheten på sitt arbete av säkerhetsskäl.
Sammanfattning
Många bäckar små gör en stor å – brukar man ju säga. Man kanske inte kan uppnå perfektion, men strävar man efter förbättring. Det är inte ett orimligt mål att grävmaskiner ska producera 7h om dagen och inte 3-4h om dagen som vanligt är. Självklart fakturerar bägge 8h.
Har du tips som du vill dela med dig av? Hör gärna av dig. Bu eller bä, allt är välkommet.
Vidare läsning
En artikel som jag inspirerats av.: https://www.constructionequipment.com/excavator-production-heroes-take-textbook-trench
Gruvindustrin har mycket skrivet om detta.