Jakten på dwger i en PDF värld

Nisses gräv och häv ringer oannonserat, som vanligt, måndag kl 7 och utropar att dom börjat schakta på ett nytt projekt och  måste ha hjälp nu, omedelbart bums. Hushörnen måste sättas ut! NU!!!

Veckan har knappt börjat och kaffebryggaren har ännu inte droppat klart.

Behärskat och lugnt frågar du plikttroget,

– Har du något underlag?

-Du är en ängel! Självklart! Jag skickar över det jag har.

-Ok, ska ta och kolla på det direkt när jag får det.

Du börjar mumla något om att det kan ta en stund och du måste vrida in det och göra en utsättningsfil innan du kan slänga dig in i bilen, men då har platschefen redan lagt på.

Pling säger det i mailkorgen, och ner dimper en pdf ritning stämplad FFU. Pluspoäng om den är inscannad.

Inga koordinatkryss att vrida in det hela mot, det var väl för mycket att hoppas på…Aja, jag får ringa konstruktören.. Det finns väl någon initial i stämpeln bredvid loggan till Storkonsult.

Växeltelefonisten lyckas efter några sök i katalogen hitta nån trolig match till initialerna.

-Hej Hej, jo jag är ute efter en dwg på grunden till den nya skolan XXXX som ska byggas i XXXX, ditt namn står som ansvarig i stämpeln.

Jaha, du råkar vara ansvarig, men du vet inte något… Så du säger att det är NN som har filerna…Men han börjar inte förrän kl 09, jaha, ok. Skulle jag kunna få nummret? ….Nähä…Genom växeln…. Tack ändå.

Du rekar bygget i google maps och planerar det praktiska. Adress, parkering, lämplig nätutformning, närmaste stompunkter, Utrustning, planerar om det du tänkte gjort…

Vid kl 8 ringer du platschefen att du väntar på underlag fortfarande. Vädjande frågar han om du inte kan sätta ut lite ungefärligt, det är ju inte så noga, mest så att grovschakten kan börja, grävarn och lastbilarna står ju trotts allt och väntar.

Utryck som:

 ”not my monkeys, not my circus”. (Översatt: ”Inte mina apor, inte min cirkus”)

“A lack of planning on your part does not necessitate an emergency on mine.” ( Översatt: ”Brist på planering från din sida kräver inte ett nödläge från min sida.”)

susar genom huvudet, och du tänker: Ska jag säga ifrån på riktigt denna gång, man kan inte lösa allt… Men ur din mun hör du:

-Eh…jo…tja…jag skulle ju kunna vrida in vägkantslinjer mot flygfoto, det blir väl 30-50 cm noggrannhet…man ska väl inte göra så, men….

-Gör det! Och kom hit så fort som möjligt!

En liten fulvridning och en snabbkontroll att konturlinjerna matchar terrängen någorlunda gör du en utsättningsfil, syncar till din handdator och plottar kurs mot detta underbara projekt du nu blivit involverat (indraget) i…

En snabb utsättning senare och tillbaka på kontoret ringer du tillbaka till den anonyme konstruktören för att få de gällande filerna.

Konstuktör: -Men projektet är ju bara i FFU!? Det finns inga bygghandlingar. Jag kan inte lämna ifrån mig dom filerna, det är inte färdigt!

Du: -Aja, låter som bussiness as usual. Nu är det ju så att dom står på plats med grävare och schaktar nu…

Efter lite trilskande och om och men får du dina filer.

När du öppnar dom så står det med stora bokstäver över ”EJ FÖR BYGGNATION, EJ FÖR UTSÄTTNING”. Du raderar lagret och sätter tänderna i den så åtråvärda dwgn. Spränger Magicad skräpet och plattar till Civilfilen, och hoppas att det går att förstå den kladdiga filen. Konstruktören hade ju rätt, den är inte färdig för produktion….

Lite formatkonvertering senare jämför du, klok av tidigare erfarenhet,  husets storlek i Markritningarna och Arkitektritningarna och ser att det diffar. Efter ytterligare ett intetsägange samtal genom växeln hos storkonsult så passar du in A ritningen på M ritningen efter bästa förmåga och hoppas att det inte får några oanade konsekveser….

Sedan fakturerar du en hektisk halvdag, och slänger i dig matlådan på väg till nästa arbetsplats.

Nu till poängen.

En månad senare ringer platschefen och frågar varför det blev så dyrt,

-Du var ju bara är i en timme, en faktura på 2 timmar hade jag förstått, men det kan ju inte tagit dig 4-5h!?

Du drar ett djupt andetag, förklarar ovanstående process, vilket lugnar honom något, men han säger att han kommer minsann hålla koll på fakturorna framöver…

Nån månad senare ringer telefonen en tidig morgon och spiralen börjar åter….


Jämför detta med ett projekt du får reda på i förväg och får ett paket med ritningsmaterial i dwg från entreprenören. M-ritningarna är georeffererade och det enda som behöver göras är att extrahera rätt lager till en utsättningsfil och åka till arbetsplatsen. Att få rätt filer kan sparar 2-3h utan vidare, ibland längre.

En stilla vädjan till dig som entreprenör.

Mätkonsulten vill hjälpa dig men för att kunna göra det måste du hjälpa mätaren!

Kräv alltid dwg filer från beställaren, tidigt i processen. Bara för att du inte behöver dom så behöver andra i kedjan det.

Precis som att du måste fixa saker du själv inte personligen behöver i den fysiska verkligheten, tex plats för armering och isolering, en bred och stabil väg till betongpumpen och utrymme för schaktbilar, så behöver du anordna den digitala infrastrukturen för dina underentreprenörer.

Se över underlaget, samla ihop det, gör jobbet åt mätkonsulten. För all del, om du inte vill göra jobbet så löser mätkonsulten det, men det tar oftast lite tid. Prata med din mätkonsult om detaljerna, vad underlättar deras arbete? Vilket underlag fungerar dåligt, ok och bäst. Förstå processen översiktligt och även ledtiderna.

Installera en gratis dwgläsare för att se vad som finns i filerna. Trueview är ett bra förslag.

Till sist: gör inte som Nisse och döp om Pdf-filen till .dwg och skicka över den i hopp om att det löser problemet. (Hänt på riktigt!)

Lasta effektivare!

Att tänka på effektiviteten när man utför någon form av maskinarbeten är något som borde sitta i ryggraden. En grävmaskin är en dyr investering och som man vill se ge resultat. Allt för ofta ser man grävmaskiner lasta upp massor på ett horribelt ineffektivt sätt. Att optimera lastningsteknik kan lätt spara minst 5% och mycket mer därtill. Genom att bara tänka till! Det är skillnaden mellan vinst och jämnt ut! Dvs om du kör på fastpris…

En förvånande sak är att jag inte hittar efter en översiktlig sökning något skrivet om detta ämne på svenska. Finns studier om maskinstyrningens intåg och verkan på effektivitet, om effektivare och bränslesnålare motorer, men inte något som faktiskt skriver om hur man på ett praktiskt sätt jobbar effektivare med schaktning. Som bekant är anläggningsbranchen är skamligt ineffektiv. Artikel från 2008, De sista 12 åren har inte gett mycket.

Om yxan är slö och man inte slipar eggen, då måste man använda mer kraft. Man vinner alltså på att använda vishet.

Predikaren 10:10

Det känns redan innan inledningen är slut som att allt kan omöjligen få plats i ett inlägg.

Först och främst, vad är god lastningsteknik och vad är dålig lastningsteknik?

God lastningsteknik = att inte vara långsamm

Innan man ens ska fylla en lastbil, vad gör saker långsamt?

  • Olyckor! Schaktras!
  • Avgrävda kablar/ledningar!
  • Dåligt maskinunderhåll!
  • Dålig planering!

Allt som gör att du får stillestånd gör att tiden=pengarna tickar.

Grundläggande saker som att användande rätt rasvinkel som är lämpligt för massorna så att massor inte kalvar in i schakten under ledningsbyggnadsfasen. Hålla koll på materialförändringar och anpassa släntlutningarna efter det. Följ ”Schakta Säkert” ! Säkert arbete gör det till ett snabbt arbete. Finns inget långsammare än att något rasar och arbetsmiljöverket ska kopplas in och i värsta fall en kollega skadas eller omkommer i ett arbete. Försök sätta en siffra på det. Om du gör det så tar du inte risker igen.

En avgrävd ledning kostar mycket mer än vitet som man betalar till ledningsägaren. Jag och Theo grävde längs en telekabel och vips så var olyckan framme för att jag som spadgubbe kanske inte var tillräckligt flitig och grävde provgropar längs teleledningen för att säkerställa att den var där utsättningen från ledningskollen var.

Varför fungerar inte telefonerna?! Kontoret där vi jobbade kring var inte glada över avbrottet. Jag och Theo fick inte mycket mer gjort den dagen än att gräva upp kring den skadade ledningen så att televerksgubbarna skulle ha plats att koppla ihop ledningarna o laga skadan. Telegubbarna var supertrevliga och ryckte på axlarna och sa att det händer. De gjorde väl inget annat än att åka på skadade ledningar. Sedan kom det en räkning på 7lax från ledningsägaren som lite påminnelse att inte göra om det. Aja – poängen är, det blev inte mycket lastat den dagen. Säkerställ ledningarnas plats genom provgropar och var grävallvarlig! Mer om det en annan gång.

Maskinhaveri av olika karaktär kostar pengar! Kollar dina maskinister kolvar, slangar, oljor och allt som ska kollas varje dag? På kvällen är allt varmt och man kan se vart eventuella läckor finns. Självklart värmer man upp maskinen innan produktionsstart. Och då menar jag inte att man låter maskinen gå på tomgång 10minuter så att hytten blir varm, utan att man rör på alla rörliga delar i maskinen så att oljan flödar ut och blir smidig. Går en slang så tickar pengarna när lastbilschaffisen får sig en betald upptäcktsfärd på valfritt socialt medium…

Detta kan sammanfattas i dålig planering. Tänk efter vad som kan inträffa och förbered dig på det. Då ökar du effektiviteten på grävmaskinens kärnverksamhet, att gräva!

Men Landskaparen, jag gör redan allt detta, vad mera fattas mig?

Bra gjort, gode entreprenör. Nu till saken.

Du vill flytta massor fort. Två saker driver detta. Din cykeltid och skopans fyllnadsgrad. Så fyll din skopa full och få ner det i flaket eller limpan med största effektivitet, då flyttar du massor effektivast.

Generellt

Stå jämnt och stabilt, dra till marken så att du inte vickar och gungar. Använd rätt grävläge, prioritera rätt funktioner, läs din manual. Behöver du svänga mer än 90 grader så prioritera svängkransen. Ha drivmotorerna på banden längst bak för mindre slitage och mer motvikt.

Från den utmärkta boken CAT PERFORMANCE HANDBOOK 48 (engelska) på dryga 2000 sidor från CAT som går ner i minsta detalj på dessa saker.

Stå på pall – om möjligt

Pallens höjd bör vara ungefär som stickans längd. Det optimala läget för bilen är svängpunkten mellan bom o sticka.
Minska svängradien
Ju mindre svängradie desto bättre. CAT rekommenderar 15grader vid hög produktion!! Kan man hålla sig under 60 grader eller till och med 45 så är man kung.

Minska cykeltiden = snabbare lastning = mer gjort.

Cykeltiderna varierar beroende på storlek på maskin, en mindre maskin roterar snabbare. En mätning jag skrivit upp är att en Takeuchi 8t hade en cykeltid från tömning till tömning med en svängradie om 180grader på 22 sekunder. En enkel justering där dumpern körde närmare så att svängradien blev ca 100grader gav en cykeltid på 18 sekunder. Det tog ca 10 fulla skopor att fylla 9tons dumpern. Skillnaden är alltså 40 sekunder eller 18%! Genom att bara positionera sig lite bättre! Helt otroligt!

Man kan inte alltid få svängradien så tajt, särskilt inte i städer. och befintliga anläggningar Men då kan man sträva efter att komma in med svängen över kortsidan på lastbilen och ha ca 90graders svängradie. Kan man uppnå detta så är mycket vunnet. Detta i stället för att lastbilen backar in rakt mot baken på grävaren och den nu måste svänga 180grader och dessutom vara noggrannare för att inte spilla över sidorna!

Är 180graders lösningen enda möjliga så är det bara att ha prioritet på svängen och eventuellt inte ha för fulla skopor så att man tappar material på ytan som man sedan måste spendera tid på att städa upp.

Kraftområdet

Ett mycket vanligt fel, eller nybörjarteknik (mig själv inkluderad), är att gräva för länge på samma ställe. Gräv med kort rörelse på stickan och förflytta maskinen istället. Dra hellre många tunna lager ( 100-200mm) istället för djupa tag i schakten.

Börja lyfta bommen när skopan efter ca 75% av skopans rörelse.

Gräv inte längre bak än att stickan är vertikal. Du tappar kraft.
De små detaljerna

Ha rätt skopa. Lastar du lera, sprängsten eller hård morän? Ta dig tid o byta till rätt skopa!

Ha första skopan full när dumpern/lastbilen kommer, och tippa i den sekunden efter att du tutat om att de kan stanna.

Som maskinist, kom i tid, till jobbet och från rasten. Prata med lastbilchaffisarna och tajma deras körtid.

Ha inte folk i närheten när det inte behövs. Säg till spadgubben att stå på behörigt avstånd och hålla arbetsledaren där också. Lämpligt avstånd är 2 gånger räckvidden för maskinen. Detta är säkert och effektivt och gör att maskinisten inte behöver sänka hastigheten på sitt arbete av säkerhetsskäl.

Sammanfattning

Många bäckar små gör en stor å – brukar man ju säga. Man kanske inte kan uppnå perfektion, men strävar man efter förbättring. Det är inte ett orimligt mål att grävmaskiner ska producera 7h om dagen och inte 3-4h om dagen som vanligt är. Självklart fakturerar bägge 8h.

Har du tips som du vill dela med dig av? Hör gärna av dig. Bu eller bä, allt är välkommet.

Vidare läsning

En artikel som jag inspirerats av.: https://www.constructionequipment.com/excavator-production-heroes-take-textbook-trench

Gruvindustrin har mycket skrivet om detta.

Höjder och höjdsystem – del 1

En utsatt fixhöjd på en bergknalle för en villagrund med N-RTK GNSS i RH2000 i Marks kommun – dec 2018

En höjd, vad är det? Enkel fråga med ett komplicerat svar när man lyfter på locket.

På kartor så finns höjder på bergstoppar, på ritningar ange höjder på olika föremål som ska byggas. 
En större siffra anger att något är högre upp än en lägre siffra. Men vad relaterar alla dessa höjder till? 
Ja, vad är en höjd? Häng med på del ett i en serie om höjder.

Det enklaste sättet att tänka om höjder är sättet som de allra flesta är bekanta med, höjd över havet eller meter över havet. Man använder havet som en referensyta för att jämföra höjder. Till exempel är världens högsta berg mt Everest 8848-8850 meter över havet.

Se även ett äldre filmklipp som jag gjort en gång i tiden.

Låter enkelt,  icke sant? Men vad betyder detta egentligen?

Om jorden skulle varit platt skulle det vara rätt enkelt. På bilden illustreras detta. Utmaningen hade varit att med hjälp av din  utrustning mäta upp höjdskillnaden mellan toppen på berget och vattennivån.

8848 meter över havet
Höjd över havet illustrerat på en plan yta

Dock uppstår några problem direkt även om jorden varit platt. Vad är havsnivån? Den påverkas ju av flera faktorer. Tillexempel hög- och lågvatten och vindriktning. Dessa skulle ju behöva bilda ett medelvärde som man sen använder som havsnivå, även om vattnet vid  en viss tidpunkt inte nödvändigtvis befinner sig på exakt samma punkt som medelvattenivån.

medelhavsn ⅳ& 
Lågvattenyta
Havsnivå – vad är det. Medelvärde av hög och låg vatten över en längre period

Redan här har vi bildat en teoretisk produkt. En yta som är virtuell. En tänkt referensyta.

Man kan ha helt godtyckliga referensytor som höjdsystem. Tänk dig att du bygger ett hus långt ute i skogen. Du hittar en bra plats och börjar fundera på hur huset ska ligga i förhållande till den omgivande marken. Du vill att marken ska luta bort från huset så att vatten inte kommer in i husgrunden. Du vill helst att regnvattnet hamnar ner i en närliggande bäck. Du vill att vägen inte ska vara för brant upp till ditt hus. Hur ska du lyckas med det? Du behöver mäta höjdskillnader och föra ner dom på en papper eller en ritning för att fundera på hur du kan balansera alla aspekter på bästa sätt.

Du markerar en punkt på en synlig bergsknalle med en sprayflaska och skriver 0 – noll på den. Sedan utgår du från den punkten för att relatera allt annat på din tomt. Se den mycket primitiva ritningen.

46 Ö 
Höjden O 
VI.
En ful ritning över en tomt med utgångsläge från 0 på en bergsknalle

Du har skapat dig ditt egna höjdsystem eller referenssystem. Punkten du kallar 0 är inte mer eller mindre fel än att använda havet som utgångspunkt. Däremot så kanske inte din granne vill använda samma nollpunkt och definitivt inte resten av landet.

För att kunna kommunicera med andra på ett vettigt sätt när man bygger vägar, järnvägar, byggnader och andra saker så underlättar det om använder samma system. Likadant som att det underlättar kommunikationen att man pratar samma språk.

Därför finns nationella höjdsystem, där man definierar en punkt som noll och därefter sprider denna punkt till andra delar av landet.

Allt eftersom tekniken går framåt och behovet av att samarbeta mellan länder, tillexempel när man bygger broar och tunnlar mellan länder så vill man också ha kontinentala och globala höjdsystem.

I Sverige har olika system använts. Det första nationella systemet heter RH00. Rikets höjdsystem 1900.

https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/gps-geodesi-och-swepos/Referenssystem/Hojdsystem/RH-00/

Man valde en punkt som nollnivå, nämligen medelhavsytan i Stockholm år 1900. Sedan tog man och linjeavvägde denna punkt ut i landet i vad som fick namnet, den första precisionsavvägningen och representerades av ca 2500 fysiska punkter, kallade fixpunkter. Dessa punkter markerades i berg eller jordfasta stenar och låg ca 2-3km från varandra. Totalt ca 4900km avvägdes, med ca 75% av sträckan gick längsmed järnvägen och resterande längs landsväg. Precis som man kan ana tog detta tid, ca 20år, åren 1886-1905.

Syftet var framförallt av vetenskapligt intresse, särskilt intresset av att kunna sammanbinda vattenståndsmätarna som var belägna längs kusterna för att kunna bestämma havsytans nivå. Precis som i exemplet vi började artikeln med!

Mer historia:

https://www.lantmateriet.se/globalassets/kartor-och-geografisk-information/gps-och-geodetisk-matning/historik-hojdsystem.pdf

 RH00 var glest och Norrlands inland saknades helt. Behovet av kartdata hade ökat och bättre täckning krävdes. Även kvalitetsproblem fanns. Många punkter försvann med tiden ( fortsatt problem i vår dag!) Landhöjningen ändrade punkters läge relativt andra.

När tiden gick så blev man varse om problemen med denna avvägning och de lokala förtätningar som gjorts utifrån den och satte igång med den andra precisionsavvägningen som resulterade i RH70. (utfört 1951-1967)

Som nämndes tidigare så är det väldigt trevligt när höjdsystem lirar med varandra och att man använder samma nollnivå. Detta tyckte man skulle göras vid denna avvägning och som nollnivå valdes en punkt i Amsterdam som kallas Normaal Amsterad Peil (NAP).

Denna punkt har en intressant historia, läs gärna mer på Wikipedia. Men av olika historiska anledningar så har denna NAP punkt blivit nollnivå för stora delar av Europa.

Citat från ovan länkad text från Lantmäteriet:

”Med nationella avvägningar genom Holland, Tyskland och Danmark och en hydrostatisk bestämning av höjdskillnaden mellan Helsingör och Helsingborg fördes, så att säga, höjden på NAP över till Sverige. Efter beräkningen av den andra precisionsavvägningen inrättades en ny så kallad Normalhöjdpunkt. Det var en punkt i Varberg som var stabilt markerad i berggrund av granit och ligger i ett område med obetydlig landhöjning.”

Man beräknade också om punkterna i RH00 till RH70.

Kravet på noggranhet som är både lokalt och regionallt har också gjort att det aktuella höjdsystem som används idag i Sverige, RH2000, utfördes.

Den tredje precisionsavvägningen utfördes 1979-2003 och togs i bruk nationellt 2005 och därefter har kommuner i olika skeden anslutit sig från sina lokala eller äldre höjdsystem till det nya. Som två exemepel: Göteborg övergick 2013 från GH88 till RH2000 och Kungälvs kommun övergick från RH70 till RH2000 så sent som 2018.

RH2000 i bruk idag

Som historien visar så finns många höjdsystem och allteftersom tekniken och kunskapen och behovet av mer samordnad data ökar blir systemen bättre.  Sjöar, floder och hav bryr sig som bekant inte om vilket land eller vilken kommun de tillhör. Så för att arbeta med översvämningsskydd, slussar, broar och annat som ska sammanbinda system är det bra att använda samma höjdsystem för att undvika dyra misstag.

Vad är poängen med denna beskrivning av historiska höjdsystem?

Viktig tanke!

En fysisk markering i marken kan ha olika höjder i olika höjdsystem. Precis som din lokala punkt på din tomt som du kallar noll också kan ha en höjd över havet. Den kan även anges i RH00, RH70, RH2000, GH88 etc!  Det är av yttersta vikt att man vet i vilket höjdsystem som en höjd anges!

Beroende när ritningar och data har uppkommit så kan ett annat höjdsystem än det du just nu använder ha använts. Summan pengar som de missarna kostat kan få håret på ryggen att resa sig.

Som min relativt korta tid som produktionsmätare i göteborgstrakten 2015-2016 så inträffade problem med höjdsystem alltför många gånger ute på byggarbetsplatser. Ritningar från projektörer utgick från äldre system eller ännu värre, blandade gammalt och nytt. Var det ca 20cm fel vad det RH70 som använts. Ca 10m fel var det GH88 etc.

Man måste vara vaksam på koordinat och höjdsystem i varje projekt, men särskilt när man skiftar mellan kommungränser.

Lite mer om lokala höjdsystem

Göteborgs Stad

Göteborgs Stads gamla system GH88 har används i kommunen sedan 1980-talet. Nollplanet i GH88 lades ungefär 10  meter under havsnivån för att alla höjder skulle bli positiva.

Den relativa skillnaden mellan GH88 och RH2000 är 9,953 meter.

Att tänka på För att undvika kostsamma misstag bör man vara extra uppmärksam på vilket höjdsystem som används  på handlingar, t.ex. kartor och ritningar. Höjddata från kommunen daterade före den 28 januari 2013 är i det gamla  höjdsystemet GH88. På riktigt gamla kartor och ritning kan ännu äldre höjdsystem förekomma.

Borås stad

Höjderna i RH 2000 är 0,134 meter högre än i Borås -73. För att jämföra gamla kartor med nya måste man alltså  lägga till 0,134 meter på de höjder som är angivna.

Borås lokala på en ritning

Mälarens höjdsystem

I vattendomen från 1966 anges alla höjder i förhållande till överkanten i västra tröskeln i  slussen vid Karl Johans torg. Nollpunkten vid Karl Johans torg är belägen 3,84 m under nollpunkten i RH00 och 3,32  m under nollpunkten i RH70 och RH2000

Huvudtanke med artikel:

Ett höjdsystem är en tänkt, teoretisk yta eller punkt som man kommit överens om att använda som utgångspunkt eller utgångsläge för att relatera höjdinformation på. Ta reda på tydligt vilket eller vilka som är relevanta i ditt projekt.

Vidare material

Mycket sevärd föreläsning. Finns fler på samma kanal

Lyssna på podavsnittet 002: Höjdsystem, Referenssystem, GPS, Ellipsoid, Geoid

Ang. märkpennor

Ämnets uppkomst: Produktionsutsättning 2016 på varierande projekt

Vad är den ultimata märkpennan?!

Varför finns det inte en uppsjö av bra, hållbara, märkpennor som håller i alla väder, underlag? Är du också trött på värdelösa pennor som inte funkar mer än 20% av sin färg. Pennor som går sönder, slutar fungera. Har du 5 olika typer av pennor och ingen funkar?

Visst jobbar du inomhus, grattis! Då funkar i stort sett vilken penna som helst. Men utomhus när det regnar, fryser på, blöt betong, blöt cellplast, på blött och smutsigt berg, under vatten, och 100+ streck i timmen, vilken penna ska man ha då? Allt går sönder, trasar sig…Du börjar tro att pennorna har en sammansvärjning mot dig för att reta dig… jaja, hur ligger landet?

Lägesrapport från fält

Blyertspenna, fast eller med stift, typ pica dry eller liknande,

Positivt:

Bra på torra underlag, ok på blöta. Billigt, krånglar inte, torkar inte. Fungerar någorlunda under vatten. Man har den alltid med sig, bra att skissa/rita på papper.

Nackdelar:

Ingen färg, dålig kontrast, även om det blir en markering ”typ” överallt, även under vatten, men vad hjälper det när ingen ser vad du markerat när de ska hitta strecket igen? Då ringer byggaren dig och ber dig komma igen med påståendet. Du glömde sätta ut svetsplattorna…. Slitsyrkan är mindre god, så lackfärgen måste fram.

Vaxpenna

Just nu är vaxpennan i stiftformat det bästa jag har, säljaren på bewag/Trimtec räddade mig från tuschträsket…  Pica har en också, men mycket dyrare än Lumocolors.

Positivt:

Fäster på allt, syns bra på allt utom rostig metall, Fungerar bra under vatten, stabil penna.

Nackdelar: Ej supertydlig, ej jättekraftigt märke, så man måste spraya kring den och lackfärga för att den ska vara bra. Pennan går sönder om man inte tar ur stiftet när det blivit blött. Det ärgar/kladdar ihop i konstruktionen ,suck. svag konstruktion, tål inte kraftig behandling, krångligt att byta stift, går ej att magasinera flera stift.

https://www.staedtler.com/en/products/markers-refill-ink/dry-markers/lumocolor-non-permanent-omnichrom-768-leadholder/
Tusch av traditionell typ

Inte mycket att ha i min mening, funkar utmärkt / bäst på torra släta ytor. Betongen och stålet äter upp pennorna innan frukost och så förser man snickarbygghandlaren med pengar. Usch… Jumbopennan är väl ok på cellplast, när man ska rita mycket och grovt,  men spetsen har för mig alltid tagit slut långt innan färgen.

Paintmarker/färgpenna:

Får man tro mångas synpunkt i sverige så är dessa de ultimata pennorna. Tycker de är ok, har alltid 1-2 på mig. Är det tort fungerar dom bra, men filtspetsen är klen och även den lägger av, om inte innan frukost, så iaf innan dagen är slut. När det är kallt, strejkar den helt och är det blött protesterar den. Ska man märka svettsplattor på armeringsjärn med en vit variant så ta räkna med en ny penna efter 10 plattor, och gråta över spilld färg. Bra med olika färger, dock. Syns bra.

Gelpennor

Pica signalmarker. Såg den idag på tools, verkar lovande, har inte testat den i produktion. Finns i flera färger. Tror att den kan vara bra på armering som vit, men att spetsen är för trubbig för att kunna markera exakt.

Övrigt?! Tubemarker, pump markers, metal tips

Dock har jag gått loss på webben, vilka har behov av mycket markering på betong? Taggare, ligister och graffitikonstnärer! Så nu har man beställt graffitipennor med ståludd nu, och kollat på 13åriga taggare på youtube som reviewar pennor.

Demo av en typ av grafittipenna som jag gjorde något år sedan.

Det finns en del varianter utomlands som verkar vara lovande pennor,:

Funderade på i ett svagt ögonblick att köpa en mycket lovande penna på alibaba från indien, dock så var man tvungen att köpa 500 på en gång, lite för många…än så länge! Imponerande!

Finns många bra i det utlovande landet US of A. Men dyrt och krångligt att importera över atlanten…. Bra hemsida dock…kolla in deras filosofi!

The proliferation of paint markers has created confusion among industrial users. Users must select from various brands with little or no technical information. In some cases, markers designed to be permanent easily flake off from oils or solvents leaving users with unidentifiable parts. markingpendepot.com, an online supplier of industrial marking products simplified the selection process.

Webshop

Deras korta välja penna gudie! Preach!

  1. Selecting the correct paint marker 1 Select type of mark: permanent, temporary, soap removable, or water removable. 2 Select type of marker (solid paint, felt tip, steel tip) based on the writing surface. Solid paint markers and steel tip markers work best on rough surfaces line concrete and wood, felt tip markers work best on smooth surfaces like plastic, metal, rubber, plastic. 3 Select other special consideration such as high purity/low chloride, wet surface, high temperature, etc.

Sista ordet är inte sagt!

Uppdatering 2021-01-06

Detta inlägg skrevs ca 2016 när jag var ute varje dag och tampades med probelmatiken. Just nu bråkar jag med med Autocad och har inte lagt mer kraft på att hitta den ultimata pennan. I arbetsbyxan lever en röd vaxstiftpenna och en snickarblyertspenna.

Till den kunskapstörstiga – välkommen

Landskaparen: att skapa land. Att kunna planera och utföra det som finns på land, eller utomhus.

Fokus på det gråa och hårda utomhus och det som får plats runtomkring och mittemellan. Samhällsbyggnad på skruv och mutternivå. Ax till limpa

Mer traditionellt uttryckt som branscherna Mark & Anläggning, Grundarbeten, Mätningsteknik, Projektering och Bygg/Projektledning

Navigera i menyn i Kunskapsbanken för att lära dig om det som behövs för att skapa land.

En klok man söker kunskap, men den oförståndige idisslar (alt. fyller munnen med) dumheter.

Ordspråken 15:14